Isnin, 15 Mac 2010

paracetamol dan serenade

Dia datang lagi,
menerobos ruang otakku,
menarik - narik coretan minda antarabangsa ini ke dalam,
memahat tiang - tiang besi di segenap ruang yang ada,
membunuh emosi kecelaruan milikku,
menghalang segala benih keluar,
tidak dapat aku berfikir,
berdenyut - denyut rasanya,
paksa jugak aku ia keluar,
mungkin dinding batu itu jawapannya,
hentakkan kepala kau di situ,
kerna itu akan menghilangkan segala rasa kesakitan milik kau,
dan juga segala rasa yang kau ada,
itulah paracetamolnya.

Sudah aku cari serenade,
tapi tidak terjumpa,
untuk aku tanam di tengah - tengah otak ini,
biar aku letupkan bila tiba waktunya,
biar aku rasa hilang,
tidak tertanggung aku lagi,
betapa beban yang bertambah kilo nya,
aku heret dengan lantang,
meninggalkan kesan di kaki lima itu,
kutip lah kamu wahai pengemis,
kesian aku melihat kamu meminta,
bertakhta kudung tangannya untuk memberi,
kudis kakinya untuk melangkah,
bisu mulutnya untuk bertanya,
biar aku si miskin ini melontarkan kesenangan pada kamu,
dan biarkan si bongkak itu dengan kata - kata dunianya.

Tangan ini ingin bergerak,
tapi tidak termampu,
hanya mampu mata melihat,
apa lagi yang mampu aku rasa?
carikan aku serenade itu.


Ingin meletup agaknya.
12:00 am

Tiada ulasan:

Catat Ulasan