Isnin, 22 Mac 2010

mereka bersuara

Ini kami bersuara.

Mat Rempit : Siapa gua? Gua lah raja jalanan. Gua lah yang berkuasa. (mana lu dapat kuasa?!) Gua pertaruhkan awek gua untuk setiap race. Gua tak takut mati. Lu boleh pergi mati!!

Orang miskin : Inilah cara hidup kami. Kais pagi makan pagi, kais petang kadang - kadang kelaparan. Tiada siapa yang ringan tangan dan lembut hati untuk membantu kami. Inilah takdir kami sampai mati. "KAU bukakanlah hati mereka untuk membantu kami"..

Orang kaya : Kau malas bekerja, kerana itulah kau miskin. Kau ada tangan dan kaki, kau sempurna, tapi kau hanya mengharap simpati orang ramai. Bukan aku tidak bekerja, tapi gaji aku hanya cukup - cukup makan sahaja. (sial kau kaya)

Bohsia : Aku suka hidup macam ni. Aku bebas (palotak lu bebas). Ketat sana, ketat sini. Dedah sana, dedah sini. Dah cantik sangat ke barang lu tu?! Dah berapa banyak laki yang pakai lu?!! Lu sama jer dengan sampah.

Peragut : Inilah cara senang nak dapat duit, nak dapat kesenangan. (lu elok pegi mati..gua dapat lu, gua pijak). Lantaklah diorang hidup ke mati, yang penting aku dapat duit diorang. Elok lu kena gantung sampai mati dari kena penjara.

Mat Gian : Gua tension beb, gua banyak masalah. Ni la cara gua nak hilangkan tension (wak lu, ni nak bagi lu mati cepat). Barang gua banyak lagi kalau lu nak. Gua tolak murah - murah jer beb dengan kawan - kawan.

Ayam : Aku rela jadi begini untuk satu kehidupan yang mudah. Aku rela menjadi tempat kepuasan lelaki - lelaki durjana itu. Aku buat ini untuk anak - anak aku di rumah, laki aku dah cabut lari. Aku gembira dengan kerja ni. (kau boleh berubah, banyak masa lagi yang ada untuk kau).

Ketua : Jangan malas kerja, nanti potong gaji. Bonus cancel tahun ni, syarikat kurang pendapatan. Dah, buat kerja. Saya nak tidur. Lagi satu, saya nak menderma pada 10 buah rumah anak - anak yatim di daerah ni, beritahu semua wartawan suruh mereka datang untuk ambil gambar saya menderma tu. (haram punyer bos).

Di manakah letaknya kesilapan mereka? Apa punca terjadinya begini? Hati mereka yang terlalu keras untuk menerima perubahan demi kebaikan. Kerana itu wujudnya sampah.

Aku sangat marah. Tapi, apa aku boleh buat dengan kemarahan ini? Hanya mampu memandang dan berkata - kata sendiri. Hanya mampu melihat dan menggeleng kepala ini. Masih ada esok untuk mereka.


Bebaskan aku.
10:54 pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan