Jumaat, 2 April 2010

aku sekolah

Bangun pagi aku seawal pagi,
basahkan diri tegakkan hati,
dengan berat mata ingin melangkah,
berisikan suapan di waktu pagi,
berslack,
berkemeja,
bertali leher,
segak aku kelihatan.

Tangan disalam dicium penuh kasih,
melangkah aku dengan malas,
beroda aku bergerak,
merokok aku mencari tenaga,
di kedai itu,
tempat berkumpul si baju kemeja di waktu pagi.

Beratur mendengar bebelan,
rutin harian setiap pagi,
membosankan jiwa dan kaki ini berdiri,
inilah waktu tidur yang sesuai,
berbantalkan meja dan kerusi,
bersilih ganti kelibat yang dihormati,
tugas yang perlu dilakukan,
dari hati,
bukan dari mulut,
atau kerana gaji,
hingga tiba waktu kaki melangkah pulang.

Tidur lebih baik,
ya,
tidur lebih baik waktu petang ini,
inilah tidur paling nikmat,
pengganti tidur di waktu pagi,
berpeluh di petang hari,
berlari sana - sini,
inilah rutin petang aku,
menendang bola,
lepak bersama teman seperjuangan.

Gelap merayap masuk,
lepak bersama menjadi ulat buku,
inilah masa bersama,
inilah masa yang diingati,
teman - teman sezaman.

Berat mata ini perlu dilaksanakan,
tidurlah aku,
ditemani mimpi,
selamat malam.

Aku dan zaman sekolah.


Teringat zaman sekolah.
12:00 pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan