Jumaat, 12 Februari 2010

merangkak di jalanan

Aku kerap merangkak,
sedangkan hati ini mahu berlari sekuatnya,
jalan itu jugak yang aku tuju,
di tengah jalan itu,
jalan yang menunggu masa untuk meragut keegoanku,
dan meragut kesombongan duniaku,
hidup aku dengan bongkak,
ingin memijak yang lemah,
dan memijak kepalaku sendiri,
mengangkat tangan tanda kebesaranku,
tanda kekuatanku,
siapalah mereka yang mampu melawan kedurjanaan diri yang penuh dengan rasa bangga ini,
aku hanya menjadi diri aku sendiri,
pedulikan mereka yang memandang hina diri ini,
aku perlu bangun,
untuk menunjukkan aku tidak gentar pada sesiapa,
sedangkan ada yang lebih hebat dan lebih berkuasa dari diri yang kusangka hebat ini,
itu sudah ku akui,
aku cuba untuk mempertahankan diri ini,
membela nasib ini.

Aku teruskan merangkak,
dengan perlahan,
sedangkan aku tahu aku mampu berlari selaju yang mungkin,
sejarah itu aku tinggalkan,
dan aku mencari sebuah kisah yang abadi,
untuk disematkan dalam diri ini,
sehingga lenyapku bersama fantasi khayalanku,
aku tidak mahu sendiri,
aku cuba untuk mencari,
mencari cinta mungkin,
dan segala mala yang mampu aku bawa,
risiko itu aku tanggung sendiri,
seberat mana akan aku pikul dengan payahnya,
sehingga peluh membasahi tubuh ini,
dan kering di sinari terik mentari.

Malam berganti malam,
aku kaku di tengah malam,
lenaku dalam mimpi sebuah khayalan,
permainan indah di waktu malam,
penipuan sang pari-pari,
yang hanya hadir dalam lenaku,
dan hilang pabila mataku terang dilimpahi cahaya pagi,
dan aku tertipu lagi,
pergi jahanam dengan mimpi itu,
sandiwara hanya.

Bangunlah,
usah kau merangkak lagi,
gunakan kaki itu untuk berlari,
tinggalkan segala yang kian menghampiri engkau,
itu tidak bermakna semuanya,
teruskanlah berlari.


Ini gambar curi





Mungkin aku sudah menghampirinya.
11:52pm

1 ulasan: