Jumaat, 12 Februari 2010

kegelapan yang terang

Kerajinan aku meluap-luap untuk beremosi pada kali ini walaupun perasaan ingin tidurku semakin tinggi dan semakin mendesak diri ini untuk tidur, walaupun aku tidak tahu apa yang perlu dicarutkan untuk entri kali ini. Jadi, aku ikut saja gerak hati ini dan jari ini menekan butang-butang huruf di papan leper ini.

Baca jer la..

Aku bukanlah manusia sempurna yang sentiasa inginkan kesempurnaan. Sering hidup dalam kegelapan dan kepekatan malam. Dirundung keserabutan jiwa dan kekusutan minda dalam diri. Aku cuba keluar dari kongkongan kegelapan ini dan mencari titik cahaya itu.

Tapi, di manakah titik cahaya itu?

Apa yang aku lihat hanyalah kegelapan. Tersesat dalam rongga mulut yang kerap berkata kejahatan. Diri tersesat dalam kerapuhan ikatan manusia merdeka. Aku cuba untuk keluar, keluar mencari siapakah diri ini? Keluar mencari siapakah tuan aku? Keluar tanpa ada siapa yang tahu. Bila masa itu akan muncul? Atau aku sendiri yang akan memecahkan masa itu dan membawa masa itu bersamaku. Mana mungkin. Jika ini berlaku, tidak mungkin lagi untuk aku memecah kegelapan ini.
Mataku terang untuk melihat segala. Telingaku peka untuk mendengar apa saja. Hidungku mampu untuk menghidu keenakan bauan dunia ini dan mulutku petah untuk memuji, mengeji, mengutuk dan mencium. Tapi siapakah aku? Aku tidak sempurna selagi aku belum keluar dari kurungan ini. Aku perlu memecah ia, dan mungkin aku boleh merempuh saja ia. Hinggalah aku bebas dari kurungan jahanam itu.

Mereka kata aku jahat. Ya, aku terima. Memang aku jahat, tapi itu dulu. Sekarang aku dah berubah. Pasti?? Aku tahu ke mana harus aku pergi. Tapi, apa yang aku lakukan sekarang hanyalah duduk bersila ditemani otak dan hati untuk berfikir.
Mereka kata aku gila. Ya, aku tidak gila. Mereka yang sememangnya gila. Hidup hanya dengan mencabuli mulut sendiri. Aku tidak pernah mencampuri urusan mereka, aku tidak pernah mencuri beras mereka dan aku tidak pernah tidur dengan teman wanita mereka. Jadi, kenapa harus aku dilemparkan begitu? Kau hidup tanpa pernah fikir kau sedang hidup. Aku peduli apa dengan semua itu.

Kehidupan harus aku teruskan. Walau segelap mana aku nampak, aku harus buka sebesar-besarnya mata ini untuk melihat jalan di depan. Mengelak lubang sebelum aku terjerumus ke dalamnya, berlari sekuat hati pabila anjing dengan rakus mengejarku, melompat setinggi langit jika cabaran datang menyahutku dan aku harus keluar dari kegelapan ini untuk mencari titik cahaya itu, dan aku sekali lagi harus tidur kerana aku sudah mengantuk dan mengantuk, dan aku tak tau apa yang aku merepek ni. Sebab aku tersangat mengantuk untuk entri kali ini. zzzzzzz...

Selamat malam.




Mengantuk
2:53am

1 ulasan:

  1. tido lg bezzzz lar cik amir..hahaha..
    miss nadia..

    BalasPadam