Jumaat, 19 Februari 2010

hilang arah dan tujuan

Malam makin menggapai siangnya. Dan aku masih duduk termangu menanti idea yang datang untuk mengajakku melakukan sesuatu. Akhirnya, aku mengambil keputusan untuk keluar mencari keperluan diri yang ingin aku beli. Tibanya aku di situ, aku tidak membuang masa untuk mencari sesuatu yang amat penting bagi aku sebagai seorang remaja kota yang berkembang dengan persekitaran kota siang dan malam. Sebatang demi sebatang rokok aku habiskan di sepanjang masa aku melangkah dari satu kedai ke satu kedai. Sudah aku jumpa yang diinginkan, tapi size pulak yang menerajang kehendakku. Hampa aku kali ini. Dan hampa aku di sepanjang perjalanan pulang. Diorang taknak berniaga agaknya. Semestinya kalau nak berniaga, mereka sudah alert dengan benda-benda macam tu. Hati customer mestilah dijaga. Aku tidak suka pulang dengan tangan kosong jika aku sudah berniat ingin pulang dengan hasil yang aku inginkan. Haram...

Malam aku tidak berkesudahan di situ. Aku dan temanku mengambil keputusan untuk melepak di area Bukit Bintang. Kota malam yang sentiasa hidup dengan cahaya dan hati yang ingin mencari sesuatu. Motor aku parking dengan jayanya. Aku dan dia sepakat untuk berjalan kaki untuk melihat dengan lebih dekat suasana malam di situ. Ingin membuat research la kononnya. Dari satu jalan ke satu jalan kami berjalan. Semuanya membuang masa bersama teman. Ada yang menanti teman untuk dijadikan teman malam sehingga pagi menjelma. Sehinggalah aku tiba di area poket tebal. Kalau poket nipis jangan mimpi la nak lepak minum atau makan kat situ. Aku cuci mata ini dengan pemandangan yang indah-indah belaka. Lebih indah dari pusat-pusat percutian yang ada kat Malaysia ni. Aku peduli apa dengan orang nak kata. Aku mencari tempat untuk melabuhkan tirai punggungku yang agak sengal ni, penat berjalan. Rokok dibakar dan dihembus sambil mataku tidak lekang dari melihat suasana malam di situ. Mereka sibuk berjalan ke sana ke mari, mencari rezeki mungkin. Rezeki halal atau haram itu masalah mereka. Satu pelosok dunia terdapat di situ dan pelbagai warna kulit dapat dilihat. Memang Malaysia sebuah negara harmoni dengan warna kulit yang pelbagai.




Malam aku diteruskan lagi di sebuah kawasan panas di tengah-tengah Kuala Lumpur ini. Kawasan yang pesat membangunkan kupu-kupu malam. Bukan aku ingin mencuba, tapi ingin melihat dan menilai pembangunan ekonomi negara di sebalik tirai kotor itu. Apakah kesilapan mereka sehingga mereka sanggup melacurkan diri untuk mencari ruang kehidupan? Aku sebagai lelaki harus faham kenapa mereka jadi begitu. Bukan untuk memihak, tapi untuk memahami. Mungkin sejarah telah menyebabkan mereka tersadung di lembah dosa itu, atau memang itu kehendak mereka untuk mencari jalan mudah pada kehidupan yang senang. Atau mungkin kerana paksaan yang akhirnya menjadi satu kerelaan. Adakah ini satu kesalahan jika hanya ini cara yang mereka ada untuk meneruskan hidup? Hanya ini yang mereka nampak kerana ini adalah jalan yang mudah untuk meneruskan hidup. Biarlah maruah hilang diragut, biarlah jiwa kotor dibelenggu dosa, biarlah hina mereka diludah, mereka tetap akan meneruskan hidup dengan cara ini kerana ini sudah tertulis dalam hati besi mereka. Aku turut bersimpati dengan mereka dan hanya mampu berdoa agar mereka tersedar dari lena yang panjang. Masih ada jalan untuk kau di sini. Aku dan dia tinggalkan mereka yang asyik menggenggam khayalan dunia fantasi si kupu-kupu malam.




Aku dan dia meneruskan perjalanan untuk mengisi perut yang kosong, dan akhirnya kami jadikan tomyam dan nasi putih sebagai mangsa lahap kami. Hisap rokok dan balik. Fuhhhhh...





Telah banyak dosa yang aku lakukan.
3:51 am

Tiada ulasan:

Catat Ulasan