Ahad, 11 Mac 2012

tiga malam

Makan

Gua duduk dan dia datang dari jauh dengan senyuman. Gua dengan rasa tak sombong membalas senyuman makwe tersebut. Yela kan, gua tak suka menghancurkan harapan seorang makwe yang meminta untuk dibalas senyumannya. Gua cuba untuk senyum seikhlas mungkin. Harap - harap makwe tu tak perasan yang gua cuba sedaya upaya untuk senyum dengan ikhlas. Gua terkaku dan terkedu seketika. Emm emm emm...

"Nasi putih, tomyam campur, telor dadar, milo o panas dengan air suam".

"Tu jer?"

"Tu jer, terima kasih"

Habis makan gua blah. Tengok keliling makwe tu takde.


Wayang Pacak

Gua duduk tepi longkang, cuba perati sekeliling. Mana la tau kot - kot jumpa member - member lama. Harapnya macam tu lah. Tempat gua duduk tu 3 jengkal jer dengan tikar yang diorang sediakan untuk wayang pacak tu, dengan harapan tiada benda lain yang terpacak sekali. Movie yang ditayangkan pun harap - harap bukan lah dari golongan yang boleh menginzalkan. Tapi kalau berkenan, gua boleh tolong perkenankan semua stok - stok peribadi gua.

"Kalau gua campak katak ni kat tengah - tengah crowd ni boleh mendatangkan keriuhan dan kemeriahan jugak".

Gua menjerit dengan kuat sekali dalam hati tanpa ada sesiapa yang mendengar apabila gua nampak saekor katak persis berpelajaran berpeleseran di tikar biru yang disediakan. Dasar katak!

Dan tiba - tiba,

makwe cafe tersebut lalu depan gua sambil tersenyum lagi dan lagi. Gua dengan rasa jual mahal membalas senyuman makwe tersebut sambil memegang kek murah yang diberi oleh pihak penganjur wayang pacak. Gua risau jugak kalau - kalau aset gua pun turut terpacak masa tu. Maklumlah, amoi - amoi yang hadir mengenakan pakaian tidur bersama bakal suami memasing.

Dan makwe tersebut pun berlalu hilang tanpa kata.


Muzik

Gua siap - siap sebenarnya nak pergi layan OAG dekat kolej seberang. Tapi gua singgah kejak dekat Festival Muzik kolej ni. Saje nak tengok pertandingan nyanyian solo bebudak ni. Tapi gua tersadai dekat situ bila gua nampak makwe cafe tu untuk kali ketiga. Apakah ini sebenarnya? Dengan bulan terang yang samar - samar seperti memanggil - manggil gua untuk balik ke bilik dan tidur. Berjuta kali jugak gua menguap masa tu, sekarang ni pun gua tengah menguap entah yang ke berapa kali. Rokok pun dah berapa batang gua habiskan dengan jayanya. Seperti biasa, senyuman di balas dengan senyuman.

Dan masa pun berlalu.

Gua habiskan masa gua malam tu dengan menyepak terajang dekat performance OAG. Gua cuba mencari makna, tapi apakah maknanya? Mungkin gua terlalu poyo untuk menjadi saorang yang sejati. Kahkahkah.

Sekian.

p/s - Ini bukan kisah benar yang direka - reka.

Petang Ahad,
5:15pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan