Ahad, 17 Januari 2010

kembali pada Tuhanmu

Perempuan itu,
aku kenalinya dari itu..

Dia,
baik..tidak sombong..juga mesra alam,
aku hanya kenalinya dalam waktu yang singkat,
jadi hanya itu yang mampu aku perkatakan tentang dia.

Dua hari aku kenalinya,
akhirnya..
terpacul dari mulutnya untuk menceritakan tentang sejarah hitam yang dilaluinya selama 4 tahun ini,
sejarah yang aku dengari dari mulutnya,
yang telah mencorak hidupnya seperti ini,
yang mampu menghancurkan hati lelaki di luar sana,
yang cuba untuk menjadikannya sebagai teman hidup.

Tapi, bukan aku,
aku mengenalinya hanya sebagai seorang kawan,
yang mampu memberi nasihat kepadanya untuk berubah,
untuk kembali ke jalan itu,
jalan yang sentiasa memberi ruang kepadanya.

Dia,
dan hidupnya,
bergelumang dengan dosa,
tiada rasa takut akan balasan yang akan diterimanya.

4 tahun sebelum ini,
dia hanyalah seorang gadis biasa yang masih menjaga dirinya sebagai seorang gadis.

Tapi,
hanya kerana perbalahan abangnya dengan penyangak itu,
dia telah menjadi mangsa dendam musuh abangnya.

..dia dirogol..dan telah ditulis seperti itu..

Dia terseksa dan ketakutan,
walapun begitu,
sehingga sekarang tiada siapa yang tahu,
hanya aku dan beberapa kenalannya sahaja yang tahu tentang perkara itu,
ini adalah satu tindakan yang bodoh,
mendiamkan diri hanya untuk menyelamatkan diri,
mungkin dia malu,
atau ingin menjaga nama..
tapi,

..kebenaran harus dicari dan ditegakkan..


Hanya kerana dirogol, dia telah menjadikannya sebagai satu alasan untuk meneruskan hidupnya sebegitu rupa,
hidup dengan menjadi tempat untuk melepaskan nafsu teman lelakinya.

Melalui kehidupan sosial yang menyesatkan,
hidup tidak menentu selama 4 tahun,
mungkin berterusan sampai bila-bila,
melaluinya dengan tiada niat untuk berubah,
tidak memandang apa yang ada di depan,
apa yang menanti di sana,
dan siapakah untuknya di sana,
mungkin ini telah ditulis untuknya.

Kenapa mesti jadi begini?
Kenapa tidak boleh berubah?
Adakah disebabkan malam itu dia meneruskan hidup dengan dosa?

Si lelaki pula mudahnya memberi apa yang diminta,
memuaskan nafsu si wanita,
mengawan memberi kepuasan,
di tengah-tengah kota malam,
tanpa berfikir Ada yang memerhati,
ada yang menemani.

Sehinggalah satu masa,
nyawa akan hilang dari jasad,
terkulai tanpa sempat berkata,
roh akan dicampakkan di sana,
dan di sanalah jasad akan berkata-kata..

Berubahlah wahai gadis,
walaupun engkau tiadanya lagi,
ada yang menanti engkau di sudut itu,
hanya engkau yang tahu,
cahaya engkau ada di situ,
kembalilah...
kembalilah ke pangkuan Tuhanmu..




Aku hanyalah insan biasa yang penuh dengan dosa.
Ampunilah aku wahai Tuhanku.

Lapar.
9:11pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan