Rabu, 7 Ogos 2013

tidak bermakna

"Aidilfitri aku tahun ini tidak bermakna".

Bukan aku yang kata, atau sibuk - sibuk kata, cuma segelintir manusia yang masih tidak lagi reti bersyukur dengan nafas yang kau pinjam selama ini. Aku terkadang berfikir, dari segi apa yang dia maksudkan.
Mungkin dia menyambut seorang diri tanpa ada sesiapa bersama, atau mungkin tidak bermakna tanpa  ada makwe / pakwe tersayang.

Satu jer aku nak cakap, "You can godai! You're drunk!".

Kau dah bayangkan manusia lain yang sambut Aidilfitri tanpa mak dan ayah? Atau pun ahli keluarga yang lain? Senang aku maksudkan menyambut seorang diri, sehelai sepinggang tanpa keluarga, apatah lagi makwe / pakwe, tanpa santapan juadah di pagi raya.

Kau bagi aku tergolong dalam golongan zombie yang tak reti bersyukur.

Walaupun kau hidup sehelai sepinggang, tanpa mak, ayah dan keluarga di sisi, bukan bererti Aidilfitri kau tidak bermakna. Ini bererti kau masih diberi peluang oleh Allah S.W.T untuk terus hidup dan merasai nikmat ber-Aidilfitri.
Oh, aku lupa. Kau saja manusia yang menyambut Aidilfitri di bumi ini, kerana spesis kau yang lain dah menyerupai zombie dan zombie mana mungkin bermain mercun, meriam, apatah lagi menganyam ketupat. Aku lupa yang itu. Zombie hanya tahu berlakon filem.

Okaylah, kau berhak untuk "Aidilfitri aku tahun ini tidak bermakna".

30 Ramadhan 1434 H,
1:47 am

1 ulasan:

  1. sentiasa bermakna untuk org. selamat hari raya amir way. maafkan yang salah juga yang khilaf. halalkan semua-semuanya... raya datang melaka okey :)

    BalasPadam