Isnin, 12 Ogos 2013

aku bahagian dua

Hidup aku pagi petang dengan kelas, hingga aku muak untuk ke kelas. Apa lagi menghadap pensyarah-pensyarah yang ada kalanya membahagiakan aku, dan ada kalanya membuat aku menyorok sepanjang masa. Bertungkus-lumus merogol assignment sepanjang masa hingga aku sendiri dirogol waktu dan poket aku sendiri. Sebenarnya, takdelah tungkus-lumus mana pun, sebab yer aku memang bukan rajin. Bukan rajin pada dasarnya.

Aku sendiri tidak tahu apa yang aku buat di sini. Setiap hari melakukan benda yang sama, bercakap benda yang sama, mendengar benda yang sama dari orang-orang yang sama. Ahh, hilang akal agaknya. Walau apa pun, ini yang harus dan terpaksa aku lalui sepanjang aku bernafas dan merangkak di sini. Ya, di sini tempat aku belajar merangkak, bercakap dan mendengar dengan angkuh. Siapa kau di sini, akan menentukan apa yang akan kau lalui selagi kau hidup di sini. Itu pun kalau tiada sesiapa yang bernafsu tikam kau dari belakang. Tapi, bagi aku zaman sekarang ni, semua orang sudah berani untuk tikam dari depan, depan mata kau sendiri, di mana kau sendiri menyaksikan apa yang berlaku hingga kau ditikam, kau sendiri yang melihat bagaimana kematian begitu dekat dengan kau. Kau sendiri akan saksikan. Zaman sudah moden bro, anak baru lahir pun orang sudah berani buang merata. Tepi jalan pun orang sanggup beromen bro. Depan rumah sendiri pun kau boleh kena ragut, kena cabul. Apa lagi dalam rumah. Kalau dah namanya penyangak, pemusnah masa depan Negara, rumah berkunci padat dengan alarm pun lahanat-lahanat ni sanggup kasi pecah. Enak tak enak la zaman sekarang ni. Di mana-mana ada bahaya, di mana-mana kau mampu dan berpeluang untuk kena tikam. Jadi, fikirlah!

Di sini juga kau akan jumpa dengan samseng-samseng kampung. Biasanya, kalau dah namanya samseng kampung, golongan-golongan ni takkan berani untuk bertentang mata dengan lawan mereka satu persatu. Pasti dan sudah pasti mereka berani seperti mereka adalah Tuhan apabila adanya tembok besar di belakang  mereka. Ya, tembok besar China yang mereka pinjam sementara masih hidup. Gayanya seperti Hang Tuah, tuturnya seperti Sultan Mahmud, beraninya mengalahkan Tun Mamat. Tetapi, pada batinnya hanyalah seekor tikus yang takut akan kucing. Percayalah, mereka hanyalah samseng kampung yang berlagak dan angkuh dengan diri mereka sendiri. Tiada apa dan siapa yang mencabar, hanya mereka yang takut dengan persekitaran yang jauh beza dengan rumah mereka. Jauh beza.
Situasi-situasi ini pernah aku lalui dengan tenang. Siapa aku untuk menjadi raja. Aku hanyalah seperti mereka pada zahirnya. Hadir ke sini membawa bekas yang kosong, dengan harapan aku pulang dengan bekas yang penuh berisi dengan ilmu-ilmu dunia.

Siapalah aku sebenarnya, masih tipis dan jahil tentang Dia.

Rumah,
7:43 pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan