Selasa, 2 Ogos 2011

bangunlah


Bangunlah,
dan berinjaklah dari situ,
panas sudah punggungmu,
berlekuk sudah kerusimu,
apa lagi yang mampu kau buat si tua,
hanya banyakkan amalanmu,
hapuskan dosamu,
banyakkan sedekahmu,
di bulan yang mulia ini,
kau sudah tidak layak,
untuk menunjukkan telunjukmu,
telunjuk kotormu,
yang kau tunjuk selama ini,
tumpul sudah taringmu,
banyak sudah umurmu,
carilah tongkat sebagai teman,
berambus kau,
nyah kau sebelum kau hilang nafas,
apa yang kau bagi?
tiada apa,
hanya menumpang nama,
apa yang kau susahkan?
menambahkan kesusahan,
aku pun disusahkan,
aku pun menagih tika itu,
dasyat aku menagih,
aku tunggu kau jatuh,
aku mahu nafas baru,
yang mampu menggerakkan segala sistem sarafnya,
memberi perubahan yang mampu tersenyum,
demi keadilan,
dan suara - suara bising.

Dia sudah lama tidur di situ.

Bertindaklah,
12:28pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan