Jumaat, 18 Mac 2011

cerita aku

Aku bukan pencerita, aku hanya ingin bercerita. Bukan mahu meminta - minta dengan cerita yang tidak seberapa. Siapalah kita yang tiada siapa, apa lagi mahu membaca atau mahu meluang masa. Izikan aku berkata, yang aku hanya biasa bukannya luarbiasa seperti yang tidak disangka. Kau di sana, dan aku di sini sentiasa mencuba untuk tidak berair mata. Siapa sangka yang kita hanya manusia biasa, yang tidak bisa melawan kuasaNya. Cerita aku hanyalah untuk manusia yang mempunyai hati dan kuasa, bukan untuk celaka - celaka di luar sana yang tidak tahu erti sebuah cerita. Fahamilah semuanya.

Cerita aku untuk semua. Tinggalkanlah yang celaka, dan kutiplah yang berharga. Itupun jika ada harganya. Aku pun tidak pasti setiap kata - kata pujangga yang dicerita, mempunyai sesuatu yang bermakna, atau sesuatu yang mungkin akan disampahkan kata - katanya. Fahamilah semuanya.

Cerita aku hanya dari aku saja. Bukan dicuri atau dikorek dari pencerita yang kedua atau ketiga. Aku ada cerita aku saja.

Bila aku bercerita, aku akan terus bercerita hingga aku kekeringan idea. Hinggalah satu masa, aku tidak mampu untuk bercerita. Kerna aku kepupusan segala. Hinggalah ia kembali mencari aku dan memaksa aku untuk meneruskan cerita yang hampir tiada. Aku melihat dunia, itulah aku cerita. Aku melihat manusia, itulah aku cerita. Aku melihat masa, itulah aku cerita. Aku melihat segala, itulah aku cerita. Semua yang aku nampak dan rasa. Fahamkan? Fahamilah semuanya.

Inilah cerita aku. Fahamkan? Fahamilah semuanya.


Cerita aku,
8:00pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan