Khamis, 5 Ogos 2010

persoalan terbiar

Kejap aku tengok phone, sangkut lagi tulisnya. Kejap aku tengok inbox, tiada perubahan kedudukannya. Kejap aku menekan hijau, bunyi yang sama dengarnya. Kejap aku mencari, tiada apa yang aku jumpa. Kejap aku termenung, mencari silap yang tergantung. Kejap aku bertanya, negatif lagi yang aku terima. Kejap aku baring, meletak tangan di dahi menghalangnya pergi. Kejap aku mengeluh, tapi apa yang aku dapat. Semuanya sia - sia. Sia - sia? Mungkin ..

Melihat papan kekunci sepanjang masa, tidak tahu lagi apa yang ingin aku tanya dan pada siapa harus aku bertanya. Semua yang berkenaan menghilangkan diri. Lari entah ke mana membawa pergi semua jawapan pada setiap persoalan yang aku ajukan. Aku digantung di sini bersama persoalan - persoalan yang aku genggam kemas di kedua tangan ini. Tidak aku benarkan ia terlerai jatuh menghempas tanah. Kerna aku bimbang ia akan kotor dicemari najis - najis yang bersepah. Biarlah ia begitu sehingga aku tahu kebenarannya. Larilah sejauh mungkin yang kau boleh lari, kerna aku pasti akan mengejar.

Kau lemparkan pada aku harapan dan kau lari membiarkannya bersama aku. Kau hilang dan dia masih ada bersama aku.

Panas. Panas di sini. Aku jugak panas. Semua yang aku rasa disatukan dengan rasa panas. Kopi o yang aku telan ini jugak panas. Pekat rasanya. Apa yang aku rasa jugak pekat sekali. Apa lagi aku nak sepahkan di sini? Semua sudah aku sepahkan. Apa lagi yang belum? Nak tulis apa lagi? Tulis itu.. Tulis ini.. Sana sini situ.. Tulis dan tulis..

Di mana?

Larilah selaju yang boleh,
10:05 pm

2 ulasan: