Selasa, 29 Jun 2010

aku

Susah selagi aku berkata susah. Ingin aku mudahkan apa itu susah. Berjalan mengiring susah. Berjalan ke belakang susah. Semua susah. Apa yang senang? Tidak ada yang senang. Senang itu ada di sebalik kesusahan. Mencuri jugak susah. Tapi kenapa mereka mencuri? Sebab mereka ingin hidup senang dengan cepat dan sebab mereka bodoh tak berakal.

Aku seperti mula merangkak seperti aku mula - mula kenal dunia ini. Bertanya sana sini, melihat sana sini. Berfikir aku berkali - kali. Siapa memandang, aku menjeling. Aku tidak suka diperlakukan begitu. Apa lagi yang aku mahukan. Sudah aku ke depan memimpin jalan yang panjang, yang berliku. Ke belakang sudah tidak perlu aku fikirkan. Persetankan apa yang jahanam yang telah aku tinggalkan.

Mata aku melihat, mulut aku berkata, telinga aku mendengar. Kaki aku menyepak segala hasutan, segala sampah - sampah yang menyusahkan. Tangan aku menepis segala tempias - tempias mulut berair liur yang bisa berkata celaka. Bijak mereka bermain muka, bijak aku berkaki di muka.

Biarlah kita menjadi kita.

Hidup mencari satu,
8:54 pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan